L-arginín: Aminokyselina na zlepšenie erekcie aj krvného tlaku 

L-arginín je látka s trochu krkolomnejším názvom, ale o to slávnejšou povesťou. Vďaka svojim schopnostiam výrazne zlepšovať krvný prietok a podporovať vylučovanie mužských hormónov je dnes súčasťou množstva obľúbených prípravkov na zlepšenie potencie, zmiernenie erektilnej dysfunkcie, ale aj zvýšenie kondície a výkonu pri cvičení. Tým sa však výpočet jeho zdravotných benefitov zďaleka nekončí. V tomto článku si o účinkoch, spôsoboch využitia a možnostiach užívania tejto aminokyseliny povieme trochu viac.

Čo to je a prečo ho potrebujeme

V skratke a zjednodušene, l-arginín je aminokyselina, ktorá telu pomáha vyrábať si dôležité proteíny. Zároveň pôsobí blahodarne na rozširovanie a uvoľňovanie krvných ciev. Má teda známe a vyhľadávané medicínske účinky hneď v niekoľkých dôležitých oblastiach. L-arginín ako prvý ešte v roku 1886 izoloval nemecký chemik Ernst Schulze zo semien vlčieho bôbu, postupne sa zistilo, že sa nachádza aj v množstve ďalších rastlinných aj živočíšnych zdrojov. Na jej obrovský biologický význam však vedci prišli až oveľa neskôr.

Aminokyseliny vo všeobecnosti delíme na esenciálne – teda tie, ktoré sú pre nás nevyhnutne potrebné a telo si ich samo nedokáže vyrobiť; neesenciálne, čiže nahraditeľné vlastnou syntézou vo vnútri organizmu; a polo-esenciálne, ktoré z rôznych dôvodov ostávajú kdesi “uprostred”. L-arginín patrí práve do tej poslednej kategórie – hoci je nevyhnutný pri správnom vývine u detí, pre zdravého dospelého človeka už jeho príjem v potrave obvykle nie je životne dôležitý. Ako si však podrobnejšie vysvetlíme, nedostatočnosť tejto látky je sprievodným javom mnohých stavov a neduhov, ktorými trpí stále väčšia časť dnešnej populácie.

Odkiaľ l-arginín naše telo môže získať? Prirodzeným zdrojom tejto látky je pomerne pestré množstvo potravín živočíšneho aj rastlinného pôvodu, ktoré sa iste nachádzajú aj vo vašom jedálničku. Patrí k nim napríklad morčacie aj kuracie mäso (najmä prsia), chudá bravčovina, tekvicové a iné semiačka, strukoviny (šošovica, sójové bôby, cícer), arašidy a iné orechy, ale v menšej miere dokonca aj klasické kravské mlieko a mliečne výrobky.

Obsah účinných látok a ich pôsobenie

Keď sa l-arginín dostane do organizmu, telo si ho premení na látku známu ako oxid dusnatý. Je to anorganická chemická zlúčenina, ktorá pozostáva z jedného atómu dusíka a jedného atómu kyslíka s dvojitou väzbou. Je to vysoko reaktívny radikál, ktorý za určitých okolností môže pôsobiť aj negatívne – platí to najmä v oblasti ochrany životného prostredia, keďže sa vo vysokých obsahoch čiastočne podieľa aj na vzniku kyslých dažďov či poškodzovaní ozónovej vrstvy.

V našich telách je však oxid dusnatý zároveň mimoriadne dôležitý cievny “modulátor”, teda látka, ktorá cievy uvoľňuje, rozširuje (vazodilatácia) a umožňuje tak krvnému obehu lepší a rýchlejší prietok. V praxi to má pre telo celý rad významných benefitov. Je to napríklad účinná prevencia pred nebezpečným upchávaním ciev (trombóza, infarkt, mozgová príhoda). Zlepšuje to tiež prekrvenie tkanív vnútorných orgánov a ich správne fungovanie.

Vďaka svojim výrazným biologickým účinkom patrí oxid dusnatý k látkam, ktoré sa v medicíne využívajú pomerne často. Okrem samotného rozširovania ciev dokáže tiež stimulovať uvoľňovanie rastových hormónov a inzulínu, čo možnosti jeho využitia ešte rozširuje. Objavenie týchto súvislostí dokonca v roku 1998 trojici vedcov Robert Furchgott, Louis Ignarro a Ferid Murad vynieslo Nobelovu cenu v oblasti vedy a medicíny.

Účinky l-arginínu – žiadúce aj nežiadúce

Užívanie l-arginínu má široké spektrum medicínskych indikácií a preukázaných účinkov. Tu je výber tých najznámejších z nich:

    • Vysoký krvný tlak: Štúdie preukázali, že užívanie l-arginínu dokáže účinne znižovať kvný tlak u zdravých ľudí aj osôb s rôznymi zdravotnými komplikáciami, ako je napríklad diabetes typu II.
  • Erektilná dysfunkcia: Zlepšený prietok ciev a stimulácia hormonálneho vylučovania majú za následok aj zlepšenie funkčnosti mužských reprodukčných orgánov. Okrem kvalitnejšej erekcie ide aj o zvýšenie libida a plodnosti. Skvalitnenie sexuálneho života l-arginin prináša dokonca aj dámam.  
  • Bolesť na hrudi: L-arginín sa zvykne užívať aj na uvoľnenie stiahnutých ciev pri ochoreniach, ako je angína, ktoré spôsobujú sťažené dýchanie a nepríjemnú bolesť na hrudi.
  • Nedokrvenie končatín: U osôb s chorobných nedokrvením končatín dokáže l-arginín účinne zmierňovať symptómy tohto ochorenia a zlepšovať ich mobilitu. Platí to aj pre diabetikov, u ktorých zlé prekrvovanie často spôsobuje takzvanú diabetickú nohu.

Okrem týchto vedecky dokázaných účinkov má l-arginín aj mnoho ďalších predpokladaných účinkov. Tie sa zatiaľ v laboratórnych podmienkach nepodarilo dostatočne preukázať, no ani vyvrátiť. Patria k nim lepšia znášanlivosť vysokých nadmorských výšok, zvýšenie výkonnosti a výdrže pri športovaní, zlepšenie priebehu srdečných ochorení alebo pamäte pri Alzheimerovej chorobe či stareckej demencii. V kombinácii s ďalšími látkami l-arginín pomáha aj pri migréne, zvýšenej citlivosti zubov, strese, obezite, zápaloch či bežných respiračných ochoreniach.

Pokiaľ ide o možné vedľajšie účinky, l-arginín je pri dodržiavaní odporúčaných dávok považovaný za veľmi bezpečnú látku. K výnimočným nežiadúcim javom môžu patriť krátkodobá hnačka, nadúvanie alebo nevoľnosť. Pozor by si mali dávať osoby s nízkym krvným tlakom (l-arginín ho môže ešte viac znížiť), astmou, alergiami a herpesom, vhodný nie je ani pri vážnych ochoreniach pečene (napr. cirhóza).

Užívanie v tehotenstve či pri dojčení treba konzultovať s lekárom. V niektorých prípadoch sa l-arginín odporúča tehotným ženám na zníženie krvného tlaku a prevenciu vzniku nebezpečnej preeklampsie. Rovnako môže l-arginín pomáhať pri zlepšení trávenia u predčasne narodených detí, bez lekárskeho dohľadu ale určite s jeho podávaním deťom neexperimentujte. Určite sa s lekárom poraďte aj v prípade, že už užívate nejaké iné lieky na krvný tlak, zrážanlivosť krvi alebo erektilnú dysfunkciu.

Užívanie a dávkovanie

L-arginín sa užíva v rôznych formách a s rôznymi očakávanými účinkami, odporúčaná denná dávka sa preto v jednotlivých prípadoch môže výrazne líšiť. Vo všeobecnosti sa ale pri užívaní arginínu v úlohe výživového doplnku odporúčajú zväčša dávky v rozpätí 2 000 – 5 000 mg denne.

Na zlepšenie erekcie napríklad odborníci radia dopriať si dennú dávku 5 g (5000 mg) l-arginínu, pretože menšie dávky nemusia byť pri závažnejších poruchách dostatočne účinné. V prípade krátkodobého terapeutického užívania (napr. pri bolestiach na hrudi) sa zase odporúča užívať 2 až 6 gramov trikrát denne po dobu zhruba 2 mesiacov. Prii neprekrvovaní končatín sa dokonca liečivá dávka arginínu môže vyšplhať až na 24 gramov denne, užívanie je však v týchto prípadoch väčšinou krátkodobé.

Tu je prehľad bežne dostupných foriem a zdrojov l-arginínu aj s ich najvýraznejšími výhodami a nevýhodami:

Pestrá strava:

  • L-arginín je zastúpený v širokom spektre bežne dostupných potravín (mäso, pečivo, strukoviny, semiačka, orechy, mliečne produkty…). Väčšina z nás ho teda už vlastne užíva, hoci si to ani neuvedomuje.
  • Pokiaľ netrpíte zdravotným problémom, ktorý by vyžadoval užívanie arginínu vo vyšších a presných dávkach, pestrá strava je ideálnym prírodným zdrojom tejto látky aj ďalších aminokyselín.
  • Možnou prekážkou v užívaní sú rôzne potravinové alergie či intolerancie.
  • Dávkovanie je v tomto prípade veľmi nepresné, koncentrácia arginínu v potravinách je oproti špeciálnym prípravkom tiež výrazne nižšia.

Tabletky:

  • Tabletky sú najrozšírenejším a najobľúbenejším “umelým” zdrojom l-arginínu.
  • Ich veľkou výhodou je presné dávkovanie a pohodlné užívanie.
  • Niektoré tabletky obsahujú iba l-arginín, iné sú zložené aj z ďalších pomocných či účinných látok podľa toho, na čo sú určené (na zvýšenie kondície/potenciu/prekrvenie atď.).

Kapsule:

  • Sú veľmi podobné ako tabletky, no obvykle obsahujú menej pomocných látok a ponúkajú tiež komfortnejšie užívanie (ľahšie sa prehĺtajú).
  • V porovnaní s tabletkami bývajú niekedy o trochu drahšie.

Nápoje:

  • Instantné nápoje v prášku s L-arginínom sú obľúbené najmä u športovcov, obvykle obsahujú aj ďalšie účinné látky. Odporúča sa užívať ich približne hodinu pred cvičením či športovým výkonom.
  • Pre optimálnu dennú dávku obvykle stačí 1 lyžicu (5 gramov) prášku rozmiešanať v 400 ml vody alebo ľubovoľného nealkoholického nápoja.
  • L-arginín nemá žiadnu vlastnú chuť, takže je možné kombinovať ho s nápojmi podľa vlastného výberu.
  • V porovnaní s tabletkami či kapsulami je táto forma menej praktická, najmä ak ste často na cestách.

Infúzie:

  • V medicínskych podmienkach sa l-arginín podáva aj intravenózne vo forme infúzií (akútne stavy preeklampsie, neprekrvovanie končatín atď.).
  • Prípravky určené na vnútrožilové podávanie l-arginínu nie sú voľne dostupné.

Skladovanie

L-arginín vo forme kapsúl, tabletiek či prášku nie je na skladovanie nijako extra náročný. Stačí ho udržovať v dobre uzavretej nádobe pri izbovej teplote (do 25 °C) a normálnej vlhkosti (max. 70 %) a neprekračovať jeho odporúčanú dobu trvanlivosti. Nezabudnite ho vždy uskladňovať mimo dosahu malých detí či domácich miláčikov.

Časté otázky

Na záver ešte pár často kladených otázok o l-arginíne, jeho užívaní a účinkoch:

Ako l-arginín pôsobí pri poruchách erekcie?

L-arginín je aminokyselina, ktorá sa v tele mení na oxid dusnatý. Ten spôsobuje uvoľňovanie a rozširovanie ciev a tým zlepšuje krvný prietok a dokrvovanie periférnych oblastí tela, teda aj penisu pri erekcii. Okrem toho l-arginín tiež stimuluje vylučovanie hormónov a pomáha pri zvládaní stresu, čo má taktiež pozitívny vplyv na potenciu a libido.

Ako dlho trvá, kým sa prejavia účinky l-arginínu?

To závisí od vážnosti vášho stavu či poruchy, ale aj formy a spôsobu užívania l-arginínu. Pri dlhodobom užívaní v tabletách či kapsuliach a odporúčaných dávkach 5 gramov denne sa zlepšenie erektilnej dysfunkcie obvykle dostaví už v priebehu prvých týždňov.

Môžem l-arginín užívať denne?

Pri dodržiavaní maximálnych odporúčaných dávok je možné l-arginín bezpečne užívať denne, a to aj dlhodobo. Pokiaľ sa užíva látka vo vyšších dávkach pod dohľadom lekárov, celková doba užívania je väčšinou kratšia (1-2 mesiace).

Kto by l-arginín radšej užívať vôbec nemal?

L-arginín znižuje krvný tlak. Mali by sa mu teda vyhýbať ľudia, ktorí už teraz trpia príliš nízkym tlakom. Táto aminokyselina nie je vhodná ani pre osoby s astmou, vážnymi alergiami alebo ochoreniami pečene. U tehotných žien a detí sa arginín odporúča podávať len po porade s lekárom. Pozor aj na kombinácie s inými liekmi na krvný tlak či erektilnú dysfunkciu.