Maca peruánska: Juhoamerický “zázrak” na potenciu a vitalitu

Poznali ju už starí Inkovia, pre ktorých bola cenným zdrojom fyzického aj psychického zdravia a vitality. Dnes je už ale známa doslova po celom svete – táto nenápadná rastlinka s výrazným koreňom (známa aj ako žerucha peruánska, Lepidium meyenii alebo peruánsky ženšen) je považovaná predovšetkým za účinné prírodné afrodiziakum. Výťažky z nej ale tvoria tiež súčasť výživových doplnkov pre športovcov, osoby trpiace zníženou imunitou, anémiou či hormonálnou nerovnováhou. Dnes si o jedinečnom zložení, účinkoch a spôsoboch konzumácie tejto rastliny povieme trochu viac.

Popis, pôvod a výskyt

Ako je jasné už z jej názvu, maca peruánska je rastlina, ktorá pochádza z Južnej Ameriky – doma je predovšetkým na úpätiach horského masívu Ánd v Peru na západnom pobreží kontinentu. Domácim obyvateľom v tejto oblasti bola známa už najmenej dve tisícročia – až do druhej polovice minulého storočia však bola endemitom, teda rastlinou vyskytujúcou sa len na jedinom mieste na svete, a to na náhornej plošine okolo jazera Junín vo výške 4000 metrov nad morom.

Skvelá povesť spojená s jedinečnými afrodiziakálnymi účinkami tejto rastliny, samozrejme, s nástupom globálnych médií a internetu obletela celý svet. Maca sa stala jednou z najcennejších komodít svojho regiónu, ktorá je vyhľadávaná a známa prakticky na všetkých svetových kontinentoch. Ako vlastne vyzerá a čím je taká zvláštna?

Zrejme vás to prekvapí, no maca peruánska patrí do čeľade kapustovité (Brassicaceae), a tak je vlastne vzdialenou príbuznou aj u nás dobre známych rastlín ako kapusta, reďkev či repka olejka. Nad zemou môžeme macu identifikovať vďaka kratším aromatickým listom, ktoré nám môžu nápadne pripomínať mrkvu či petržlen. To najdôležitejšie sa aj v tomto prípade nachádza pod zemou – koreňová buľva predstavuje najvýživnejšiu aj najúčinnejšiu časť tejto rastliny a je teda presne tým, na čo by ste sa pri jej konzumácii mali zamerať. Farebne sa môže podľa jednotlivých odrôd výrazne odlišovať – od bielej až po čiernu, pokrýva takmer celé farebné spektrum.

Zloženie a obsah účinných látok

Pre Peruáncov nie je táto rastlinka len dôležitou súčasťou “prírodnej lekárničky”, ale tiež neodmysliteľnou položkou v každodennom jedálničku. V drsnom vysokohorskom prostredí, kde je pestovanie mnohých pre nás bežných plodín prakticky nemožné, je maca oceňovaná pre jej vysoké výživové hodnoty aj sýtosť. Čo všetko táto rastlina vlastne obsahuje?

Sušený koreň, ktorý je najobvyklejšou komoditou pre ďalšie spracovanie tejto plodiny, pozostáva zhruba z 10% vody, 55–65% vysokostráviteľných karbohydrátov, 2,2% tukov, 10–13% proteínov a 8,5% vlákniny. Z ostatných živín je maca obzvlášť bohatá na železo, vápnik, meď, zinok a draslík.

Je tiež zdrojom niekoľkých druhov mastných kyselín a až 19 aminokyselín – nechýbajú medzi nimi serín, arginín, fenylalanín, valín, izoleucín, leucín či lysín, každý v koncentrácii 50–160 mg na gram proteínu. Maca tiež funguje ako zdroj mnohých vitamínov zo skupín A, C, D, E aj B alebo fytosterolov  (beta-sitosterol, kampesterol, stigmasterol) – prírodných “steroidov” vplývajúcich na hormonálnu rovnováhu aj odbúravanie cholesterolu.

Ktorej z týchto látok maca vlastne vďačí za povesť superpotraviny? Podľa všetkého to bude najmä ich unikátnou kombináciou, ktorá v organizme pôsobí doslova ako “životobudič”.

Účinky – žiadúce aj nežiadúce

Najznámejším a najvyhľadávanejším účinkom macy peruánskej je nepochybne jej schopnosť zvyšovať libido, sexuálnu výkonnosť a plodnosť. Táto povesť sa s macou nesie od dávna – už v roku 1549 dostal od daru španielsky “Encomandero” na návšteve Peru od pôvodných obyvateľov práve macu peruánsku a odporúčania Inkov, aby pomocou nej na starom kontinente zvýšil plodnosť hovädzieho dobytka vraj vtedy aj skutočne zabrali.

Práve na zvieratách účinky macy dosiaľ preukázalo aj viacero moderných vedeckých štúdií, ktorých výsledky sú naozaj pôsobivé. U živočíchov, ako sú myši, krysy, morské prasiatka, hovädzí dobytok či dokonca ryby, konzumácia macy v rámci experimentov viedla k zvýšenej sexuálnej aktivite, zvýšenej kvalite spermií, nižšiemu riziku hyperplázie prostaty, vyššiemu počtu potomkov aj vyšším šanciam na prežitie počatých plodov.

Počas posledných dvoch desaťročí sa maca konečne stáva tiež predmetom štúdií s ľudskými účastníkmi. Tí v nich dostávali po dobu niekoľkých mesiacov každodenné dávky macy peruánskej v dávkach 1500 až 3000 mg, alebo placebo, teda látku, ktorá sa za macu len vydávala, aby odhalila prípadné “falošné” účinky založené na psychologických a nie fyziognomických faktoroch liečby.  Výsledky sa merajú v skóre IIEF-5 (Medzinárodný index erektilnej disfunkcie) a hoci obe skupiny dosiahli zlepšenie, muži, ktorí dostávali skutočnú macu mali výsledky preukázateľne lepšie.

Aké ďalšie účinky sa mace peruánskej pripisujú?

  • Zlepšenie psychickej pohody a rovnováhy, zníženie stresu a úzkosti
  • Minimalizovanie nepríjemných efektov menopauzy a iných hormonálnych zmien
  • Posilnenie imunity a celkovej vitality organizmu
  • Zníženie cholesterolu, skúmajú sa aj pozitívne vplyvy pri rakovine žalúdka
  • Zdravie a odolnosť pokožky vrátane jej obranyschopnosti pred slnečnými lúčmi
  • Zdravie a odolnosť vlasov vrátane spomalenia procesu plešatenia
  • Zvýšenie výkonu a efektivity pri cvičení

Pokiaľ ide o nežiadúce účinky, maca peruánska ich má len minimum a žiadna z nich nie je vyslovene nebezpečná. Kvôli jej hormonálnym účinkom sa neodporúča osobám s ochoreniami štítnej žľazy a iných orgánov hormonálnej sústavy, ale ani tehotným či dojčiacim ženám. Pri nadmerných dávkach macy sa tiež môžu vyskytnúť nepríjemné pocity spojené s dýchavičnosťou, búšením srdca, zvýšeným potením alebo ťažším zaspávaním. Pri konzumácii surového prášku sa užívatelia zriedkavo sťažujú aj na mierne tráviace problémy, ako je plynatosť a nadúvanie.

Užívanie, dávkovanie a chuť

Spôsobov, ako svoj organizmus obohatiť účinnými látkami z macy peruánskej je viacero. Líšia sa najmä podľa preferencií samotného užívateľa. V samotnom Peru sú korene macy bežnou súčasťou jedálnička a konzumujú sa v najrôznejších úpravách. Jedia ju tu surovú, pečenú či varenú, dusenú aj zaváranú. Stretnúť sa s ňou môžete v úlohe hlavného chodu, sýtej prílohy, ale aj chutného dezertu, džemu či nápoja.

Ako maca peruánska vlastne chutí? Najvýstižnejšie to asi možno prirovnať k sladu či karamelu. Ak si vyberáte práve podľa chuti, mali by ste vedieť, že červená maca je najsladšia, žltá najmenej sladká a čierna kdesi uprostred. Obsahom antioxidantov a ďalších účinných látok údajne vedie práve čierna odroda.

Dostať sa u nás k čerstvej mace nie je úplne jednoduché – pre špecifické pôdne a klimatické podmienky, ktoré si vyžaduje, nepatrí k bežným pestovaným plodinám. Najčastejším zdrojom macy sú u nás špecializované výživové doplnky, ktoré prichádzajú najmä vo forme prášku a kapsúl. Ich výhodou oproti čerstvej mace je najmä vyššia koncentrácia a presné dávkovanie, čo vedie k spoľahlivejším a ľahšie merateľným výsledkom.

Tu je niekoľko bežne dostupných typov prípravkov a ich stručná charakteristika:

Surový prášok:

  • “Raw” prášok zo sušenej macy peruánskej slúži najmä na primiešavanie do čírych, ovocných aj mliečnych nápojov.
  • Dá sa používať aj ako prísada do pokrmov.
  • Dávkuje sa pomocou pribalenej odmerky alebo obyčajnej lyžičky.

Želatinizovaný prášok:

  • Želatinizovaná maca je zbavená škrobu (ten často tvorí až tretinu rastliny), čím sa zvyšuje jej stráviteľnosť.
  • Ľahšie a rýchlejšie sa tiež rozpúšťa.
  • Želatinizácia je v podstate tepelná úprava, a tak môže znížiť aj obsah niektorých nutričných látok.

Kapsule:

  • Ľahko sa prehĺtajú a nevyžadujú žiadnu špeciálnu prípravu.
  • Ponúkajú jednoduché dávkovanie, obvykle stačí 1 kapsula denne.
  • Ideálne riešenie na cesty či pri hektickom životnom štýle.

Extrakt:

  • Môže byť v rôznej koncentrácii, od ktorej závisí aj dávkovanie a účinnosť.
  • Obvykle je silnejší ako samotný prášok.

Tinktúra:

  • Pripravuje sa lúhovaním koreňa macy v liehovom extrakte.
  • Užíva sa obvykle 3 x denne (pred alebo po jedle).
  • Ideálna alternatíva pre tých, ktorým nevyhovuje prášok ani kapsule.

Tablety

  • Ich užívanie a účinky sú veľmi podobné kapsuliam.
  • Pri porovnaní s kapsulami majú tablety nižšiu výrobnú a teda často aj predajnú cenu.
  • Pre udržanie požadovaného tvaru a formy však v nich okrem účinných látok bývajú aj látky prídavné, ktoré môžu byť pre citlivejšie osoby ťažšie stráviteľné.

Čaj

  • Sušenú rastlinu môžete zaliať vrelou vodou (ideálny pomer = 1 lyžička rastliny na 2,5 dcl vody) a vylúhovať – získate odvar či jednoduchý čaj s blahodárnymi účinkami.
  • Na trhu je tiež mnoho zmesových čajov, ktoré okrem macy obsahujú aj ďalšie byliny či plodiny. Niekedy sa nazývajú aj “amazonské” či “afrodiziakálne” čaje.
  • Mletý prášok z macy sa pridáva aj do kávy, označuje sa ako “maca káva” (maca coffee).

Dávkovanie a skladovanie

Obvyklá denná dávka macy peruánskej predstavuje 3 až 9 gramov samotného prášku z mletého sušeného koreňa. Výraznejšie účinky pri takýchto dávkach sa podľa štúdií aj osobných skúseností užívateľov prejavia v priebehu 4 až 12 týždňov, hoci prvotný efekt neraz nastupuje už výrazne skôr.

Ak ste macu ešte neužívali, začnite s nižšími dávkami a tie v prípade potreby postupne zvyšujte. Na každého užívateľa môže pôsobiť trochu inak – rôzna účinnosť môže závisieť od veku, váhy aj celkového zdravotného stavu užívateľa.

Maca peruánska je takzvaný “adaptogén” alebo “biostimulant” – prispôsobuje sa danému organizmu a vyrovnáva v ňom celkovú rovnováhu, pôsobí tam, kde ho naozaj treba. Nie je to ale, samozrejme, všeliek – niektoré problémy dokáže vyriešiť, s inými len pomôcť v kombinácii s ďalšou liečbou.

Ak chcete získať čo najlepšiu efektivitu vášho prípravku s macou peruánskou, nezabúdajte ani na správne skladovanie. Pokiaľ ide o teploty, riaďte sa prirodzeným prostredím výskytu tejto plodiny, ktorá rastie vo vysokohorskom, ale zároveň takmer rovníkovom prostredí. Pri priamej konzumácii je vhodné rozpätie teploty 5 až 25° C, pri klasickej izbovej teplote vám maca vydrží zhruba 2 roky. V uzavretom balení sa jej ale nič nestane ani pri skladovaní v mrazničke či chladničke a jej životnosť to zhruba o štvrtinu predĺži.

Časté otázky

Na záver ešte pár často kladených otázok ohľadom macy peruánskej aj s odpoveďami:

Je maca peruánska naozaj účinná pri poruchách erekcie?

Maca je známa ako prírodné afrodiziakum už stovky rokov. Má preukázateľný vplyv na vyššiu potenciu, libido aj plodnosť mnohých druhov živočíchov, no vedecké výskumy jej priamych účinkov na ľudských užívateľov sú ešte, takpovediac, v plienkach. Doterajšie štúdie však potvrdili u užívateľov macy vyššie skóre na stupnici medzinárodného indexu erektilnej dysfunkcie (IIEF-5), a to aj v porovnaní s užívateľmi placeba.

Je pravda, že sa z macy peruánskej priberá?

Maca je výživná plodina s vysokým obsahom škrobov. Pri jej užívaní vo forme prášku, kapsule či extraktu v odporúčaných dávkach ale nemôže byť priamym dôsledkom priberania na váhe. Ak v niektorých prípadoch takto pôsobí, ide skôr o druhotný efekt hormonálneho vyrovnávania organizmu či zvýšeného výdaja energie pri súčasnom cvičení, čo môže pôsobiť aj na zvyšovanie apetítu.

Môžem užívať macu na prázdny žalúdok?

Absolútna väčšina užívateľov nepociťuje v dôsledku brania macy peruánskej žiadne nežiadúce účinky, a to ani v prípade užívania na prázdny žalúdok. Ak však pociťujete nepríjemné pocity plynatosti, nadúvania či ťažšieho trávenia, odporúčame vyskúšať želatinizovanú formu macy, ktorá prechádza tepelnou úpravou a je ľahšie stráviteľná.